suncokret

Zdrava ishrana

Spanać: DAJE SNAGU I JAČA KRV

SPANAĆ ima višestruka pozitivna dejstva u ljudskoj ishrani: odličan je diuretik, olakšava rad srca i bubrega i snižava krvni pritisak. Cenjen je kao namirnica sa antioksidantnim delovanjem, a važan je i izvor folne kiseline koja, pored uloge u normalnom razvoju i rastu organizma, učestvuje i u izgradnji crvenih krvnih zrnaca, zbog čega se preporučuje trudnicama i deci u razvoju

Spanać ima izuzetno nisku energetsku vrednost, jer se većim delom sastoji od vode. Pored ugljenih hidrata i zanemarljive količine masti i belančevina, sadrži i izvesnu količinu biljnih vlakana. Biljnih vlakana u mladom spanaću ima manje nego u starijem, pa je zato svarljiviji.

Najveću vrednost spanaću daje mineralni sastav. Sadrži kalcijum i fosfor u odnosu povoljnom za apsorpciju kalcijuma, što ga i isključuje kod dijeta sa smanjenom količinom kalcijuma. Ista restrikcija potrebna je i kod dijeta sa smanjenom količinom kalijuma s obzirom da ga spanać sadrži u znatnoj količini, što ga s druge strane čini dobrim diuretikom (podstiče mokrenje), olakšava rad srca i bubrega i snižava krvni pritisak. Spanać sadrži i znatne količine magnezijuma koji je vezan za hlorofil, zatim za gvožđe, bakar i druge oligoelemente koje organizam ne može dobro da iskoristi. Važan je i izvor folne kiseline koja, pored uloge u normalnom razvoju i rastu organizma, učestvuje i u izgradnji crvenih krvnih zrnaca. Zbog toga se spanać preporučuje trudnicama i deci u razvoju.

Od vitamina spanać sadrži vitamin C, karotine, vitamin E i vitamin K. Spanać je cenjen kao namirnica sa antioksidantnim delovanjem, zbog sadržaja hlorofila, zelenog pigmenta i vitamina C.

Spanać se ne sme podgrevati
Spanać treba kuvati kratko, na pari, ili u malo vrele vode, koju treba baciti jer obiluje nitratima koji se u kuvanom spanaću prevode u toksične nitrite. Zato se spanać priprema samo za jedan obrok i ne sme se podgrevati!

 

RECEPTI:

Krem čorba od spanaća

Potrebno je: 1 glavica crnog luka, 74 gr barene šunke, 1 kašika putera ili margarina, 3/4 l supe od kockice, 450 gr spanaća, so, biber, 125 gr pavlake, 4 tvrdo kuvana jaja.
Priprema: Crni luk očistiti i narendati a šunku iseći na kockice. Propržiti šunku na puteru ili margarinu pa dodati crni luk i još pržiti. Preliti supom. Očišćen i opran spanać na kratko obariti u posoljenoj vodi. Ocediti, iseckati i napraviti kašu. Zatim spanać staviti u čorbu, pustiti da provri, po ukusu posoliti i pobiberiti. Kada se čorba prohladi dodati pavlaku. Začiniti seckanim kuvanim jajima.

Đuveč od spanaća

Potrebno je: 1 kg spanaća, 150 gr pirinča, 1,5 dl ulja, 2 čena belog luka, 1 kašika pirea od paradajza, so, biber, aleva paprika.
Priprema: Spanać prokuvati u slanoj vodi. Ocediti i iseckati. Na ulju ispržiti sitno seckan beli luk, dodati alevu papriku, spanać, propržiti pa dodati malo vode u kojoj se kuvao. Posebno skuvati i ocediti pirinač, umešati u spanać, dodati paradajz-pire, so, biber, još malo zaliti vodom i zapeći.

 

Kome se sve zabranjuje spanać u ishrani
Zbog velikog sadržaja oksalne kiseline spanać se zabranjuje bubrežnim bolesnicima. Kako sadrži i mokraćnu kiselinu i purine, zabranjuje se i osobama koje boluju od gihta, artritisa, reume, kamena u žuči i mokraćnim organima.

Branislava Gršić

:: Zdrava ishrana :: Spanać: DAJE SNAGU I JAČA KRV ::
Copyright © EUROMEDIA PLAN - Sremska Mitrovica 2017. - Sva prava zadržana